De vanligaste träningsmyterna del 9 (av 9)

Therese Alvén, som har jobbat med träning i 12 år och skriver träningsbloggen Spark i baken, berättar om det ligger någon sanning i de vanligaste tränings- och kostmyterna.

Myt 9:
"Jag har inte tid att träna" 

En vanlig kommentar som jag som tränare får höra är att ”jag har inte tid att träna”. Jag tycker att det är en ganska så dålig ursäkt för att inte träna och ta hand om sin kropp och hälsa. Tid finns, men det handlar om att prioritera och se vad just DU kan göra för att träningen ska få en naturlig plats i din vardag.

Ett dygn har 24 timmar. Säg att du sover sju av dem och sedan har du en timmes förberedelser hemma på morgonen. Du jobbar eller går i skolan, runt åtta timmar. Då har du fortfarande åtta timmar över. En del av den tiden försvinner såklart bort till att ta dig mellan hemmet och jobbet/skolan, till att laga mat och att äta. Men – det finns fortfarande tid över, tid som du kanske idag väljer att spendera i soffan framför tv:n.

Det behövs oftast inga radikala förändringar för att få in träningen regelbundet. Med små medel kommer man långt. Det gäller att bestämma sig för hur viktigt det är för en själv.

Här kommer mina tips som gör att du lättare kommer igång med träningen:
- Boka in träningen i din kalender och värdera din träning på samma sätt som du gör med andra möten, boka inte av bara för att du inte orkar. Träning ger energi! Du behöver inte träna i flera timmar, ge dig ut på en tjugo minuters löprunda, styrketräna med övningar som involverar många muskler.
- Träna hemma. Då krävs ingen resväg och du kan träna framför tv:n om du absolut inte vill missa ditt favoritprogram.
- Promenera med en vän. Brukar du sitta i timmar och prata i telefon, eller chatta, med kompisar – varför inte ta en promenad tillsammans istället, eller en lugn joggingtur?

Analysera ditt liv. Hur ser ditt liv ut? För en del fungerar det bäst att klämma in träningen på morgonen, för andra är det lunchen som gäller och ytterligare några föredrar kvällen. Välj det som passar din livssituation bäst – då kommer det även bli lättast att få det till en vana. Såklart så finns det perioder med mycket stress och då man har tusen saker att göra. Då kanske inte träningen ligger högst på din prioriteringslista. Men – jag tränar alltid när jag är stressad. Jag upplever att träningen ger mig mer kraft att kunna fokusera på mina uppgifter efteråt och jag får mer energi så jag känner att jag orkar mer. Varför inte testa? Ta en halvtimmes paus – gör av med lite energi för att sedan kunna känna dig piggare, alertare och mer fokuserad när du tar tag i din uppgift.

Källa: Therese Alvén

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0