Mot bakterier, döda hudceller och orenheter

Blanda en matsked äppelcidervinäger i ett litet glas varmt vatten, doppa i en bomullstuss och badda sedan ansiktet med vattnet (badda, inte stryka). Detta kan upprepas varje vecka för att hålla finnarna borta. En fågel har viskat i mitt öra att de små jäklarna inte är toleranta nog när det kommer till syran i vinägern.

Att föna håret



En användbar video om hur man fönar sitt hår. Kanske lite för lång och frisören kanske använder lite för mycket produkter, men han ger dock ganska bra tips.

Vägen till ett friskt hårsvall

Det här är den mörka sanningen: Majoriteten av alla hårprodukter ute på marknaden idag innehåller uttorkande ämnen. Oavsett vad du ska handla inom hårväg - shampoo, balsam, inpackning, mousse, gelé, vax, silikondroppar, spray - så finns det 5 viktiga ord du bör lära dig att komma ihåg och undvika.


*Alcohol Denat
*Sodium Lauryl Sulfate
*Sodium C14-16 Olefin Sulfate
*DMDH Hydantoin
*Sodium Laureth Sulfate


De tre understa ingredienserna (förutom Sodium Laureth Sulfate) är syntetiska rengöringsämnen och sammansättningar som kan vara tuffa för hud och hår.


Sodium lauryl sulfate och sodium laureth sulfate är bra på att irritera och inflammera hårbottnen, torkar ofta ut hårets naturliga oljor och brukar svida när man får det i ögonen. Å andra sidan skummar de upp lätt, rengör noga och håller ihop väl, och på grund av detta är de väldigt svåra att undvika. En del shampoon balanserar sulfaterna med mildare ämnen som tex cocoamider (cocoamides). Shampoon som listar en cocoamid före en sulfat är mildare, och dyrare. Sodium lauryl sulfate är den tuffaste och bör undvikas helt. Om du inte hittar ett shampoo utan sulfater, välj det mildare alternativet: sodium laureth sulfate, och helst med en cocoamid listad innan.


Om du har färgat hår ska du även undvika ämnen som:
*Castile soap, Castile oils
*Glycerin

*Clarifying (klargörande) shampoon (som bleker färgen i ditt hår)


Lika väl som du bör undvika tuffa syntetiska ämnen, bör du också leta efter vårdande ämnen. Shampoon med tillräckligt höga mängder växtextrakt binder och bevarar fukt, hindrar det från att torka ut och gör så att håret inte bara känns och ser friskt ut, utan också ser till att bli det.

Så leta efter hårprodukter som innehåller växtextrakt och extravårdande ämnen som:

*Sweet Almond oil (mandelolja)
*Jojoba
*Avokado
*Tea Tree oil
*Peppermint oil
*Carrot extract
*Horsetail extract
*Lavender

*Collagen
*Rosemary
*Kelp

*Wheat Germ Protein och Keratin: (som ger volym och bäddar in håret)
*Hydrolyzed Soy Protein (som reparerar slitet hår)
*Panthenol / Pro-vitamin B5  (som verkligen stärker håret)


Se till att de listas relativt högt upp på innehållsförteckningen.


Att välja rätt foundation

Foundation är sminkets bas och den som man bör lägga mest pengar på. Och du borde redan veta det här: Testa aldrig foundation på handen - det är inte där du ska bära det, och dessutom är händernas hudnyans mörkare än ansiktets. Händerna är bara okej att använda ifall du behöver testa konsistensen.
Smörj in en liten pärla foundation från varje nyans du vill testa med fjäderlätta rörelser längs käklinjen. Ge det någon minut att torka, gå sedan ut i klart dagsljus med en handspegel. Den bästa nyansen är den som smälter in i din hud och bokstavligt talat inte syns. Den bästa texturen är den som känns som om den inte är där.
Om du är blek och vill ha mer färg, gå inte i fällan och köp en foundation som är mörkare än din hy. Det kommer bara att se ut som om du bär en mask. Färg är vad rouge och bronzers är till för.

För silkeslena händer


Massera in dina händer med  vetegroddsolja (extremt rik på E-vitamin), eller kallpressad jungfru-olivolja (ett billigare alternativ), blandat med några droppar eterisk citronolja, varje kväll innan du går och lägger dig. För att förhöja effekten ännu mer, skaffa dig ett par tunna bomullsvantar.

Tamia - Officially Missing You

 

Det där med smaker och stilar kan ändras abrupt. Tidigare lyssnade jag mest på depressiv och melankolisk musik, efter det mer country och akustisk musik. Nu är det mest R'n'B. Men det där med hip hop och rap såsom heavy metal, håller jag gärna ett avstånd ifrån.

Glädjerus

Jag har blivit bjuden till Frankrike (igen!) eller rättare sagt Monaco. Men nu har vi i familjen dock som tradition att fara till Sverige varje sommar (ni som inte visste, ja jag är tyvärr bosatt i Finland) och träffa gamla bekanta. Min bror är redan i Sverige och det var som planerat att resten av familjen, inklusive mig själv, skulle lite senare följa samma spår. Runt mitten av juli.

Sist jag var i Frankrike, så träffade jag en underbar person som jag har hållit kontakt med ända sen dess. Och nu är jag åter igen välkommen till detta fantastiska ställe - Frankrike - och vi har äntligen chans att träffas igen. MEN jag vet inte vad jag ska välja. Jag kommer att såra en massa människor om jag tackar ja. Dessutom kommer jag trorligen inte att få åka för min mamma, då jag den här gången kommer att åka själv.

Fast ska jag lyssna på mitt hjärta, ja, då trotsar jag andras åsikter. Jag kommer säkert inte heller ångra mig, utan ha dubbelt så roligt istället. Så det så!











Nej tack!

Okej, dessa produkter har jag haft i badrummet ett tag nu. Har inte riktigt varit nöjd med dem. Visst ger de kanske goda resultat, men bara för stunden. Måste oavbrutet smörja in mina händer om jag använder Vaselines handlotion och läpparna känns torra igen redan efter några minuter med Oriflames Tender Care. Så låt oss kolla vad de innehåller. Precis som jag anade. Handkrämen innehåller stora mängder uttorkande ämnen och mineralolja, vad gäller universalkrämen är det precis samma sak. Kalla mig naiv och fånig, men dessa hamnar nu i papperskorgen.

Mirakelkräm - läs innehållsdeklarationen först


Det bästa skönhetstipset man någonsin kan få är att läsa innehållsförteckningar. För att få denna friska och strålande hy som många strävar efter så är detta ovärderligt.


De skönhetsprodukter som säljs på stormarknader (Nivea, Garnier, L'oreal) och till och med de som är lite mer prestigefyllda (Lancome, Clarins, Biotherm) innehåller ämnen som t ex mineralolja och petroleum. Den enda anledningen till detta är att de är billigare att använda än kvalitetsämnen som t ex mandelolja, hyaluronic acid eller collagen.
  Portäppande ämnen, som mineralolja, har molekyler som är alldeles för stora för att tränga in i huden, istället lägger de sig ovanpå och ger skenet av en mjuk och smidig känsla som lätt kan uppfattas som en fuktbomb, men i själva verket ger de ingen fukttillförsel utan täpper bara igen. De här billiga ämnena är som coca cola för en törstig hud - de gör den bara ännu törstigare.
  Uttorkande ämnen, som alkohol och sodium lauryl sulfate, är också något att se upp med i många av de storsäljande produkterna. För en torr hy är det här rena döden. För en fet hy är det knappast bättre eftersom de torkar ut hudens naturliga oljor och därför tvingar huden att producera övermänskliga mängder olja som kompensation för det som gått förlorat.

  Naturliga oljor är den idealiska fukttillförseln för en torr och normal hud som inte drabbats av akne. Dessa fina oljor har en mindre molekylär struktur som absorberas bättre och ger betydligt mer fukt. De finaste (dvs renaste) oljorna tränger in i huden felfritt, fyller ut den och ger en naturlig fukt. (De här oljorna kan hittas rena i hälsobutiker eller som tillsatser hos prestigemärken som Decleor, Juvena och Dr. Hauschka).


*Mandelolja (Sweet Almond Oil) är extremt absorberande och lugnar huden tex efter vaxning och rakning. Förvaras i kylen.
*Evening Primrose Oil mjukar upp sandpapperstorr hy och dämpar eksem.
*Morotsolja (Carrot Oil) fuktar torr, åldrande hy och torkar ut akne.
*Lavender Oil är en klassisk basolja som hjälper till att lugna irritationer och ta kål på finnar.


Första steget i att läsa innehållsförteckningen hos en produkt är att kolla ordningen. De ämnen som är listade först är de som innehar störst procent av innehållet. Ju längre ner på förteckningen desto mindre mängd. Om du har charmats utav en mirakelkräm som lovar unika ingredienser som collagen och undergörande växtextrakt, kolla hur långt ner på förteckningen ämnet är listat. Ligger det någonstans vid slutet så behöver du inte bekymra dig över att köpa produkten, då är mängden så minimal att den inte kommer att göra någon skillnad. Det här är fakta som alldeles för få känner till och som skönhetstillverkarna drar stor nytta av.

  

Skippa de produkter som innehåller:


Portäppande ämnen som:
*Mineral oil
*Petrolatum
*Petroleum
*Paraffin
*Paraffinum liquidum
*Isopropyl palmitate
*Octyl palmitate
*Myristate
*Cinnamates
*Salicylates
*PABA
*Lanolin
*Carbomers
*Microcrystalline wax

Naturliga ämnen som kan vara portäppande:
*Sheasmör
*Kakaosmör
*Kokossmör
*Kokosolja

Uttorkande ämnen som:
*Sodium lauryl sulfate
*Sodium laureth sulfate
*Sodium cocoate
*Sodium tallowate
*Alcohol denat / SD (följt av ett nummer)
*Benzyl alcohol
*Isopropyl alcohol
*Methanol
*Ethanol
*Ethyl alcohol
*Silicone (ämnen som slutar med: "cone", tex dimethicone, cyclomethicone)


Du kan bli yngre!



Det är kul att fylla år, men det behöver inte innebära att du också blir äldre. Äter du rätt sorts mat, använder tandtråd och har sex regelbundet kan du bli några år yngre!


Mat som bromsar åldrandet:

1. Ät bär

Bär är rika på antioxidanter vars egenskaper hjälper till att motverka åldrande. Färska eller frusna spelar ingen roll men en tumregel är att ju mörkare desto bättre. 


2. Säg ja till soja

Soja innehåller nyttiga fytoöstrogener och har visat sig kunna sänka det dåliga kolesterolet och höja det bra, skydda mot benskörhet och vissa former av cancer. Soja sägs också vara bra för korttidsminnet.
 

3. Drick te
Både vitt och grönt te är rikt på antioxidanter. Drick flera koppar te om dagen men skippa mjölken! Kaseiner, ett slags protein i mjölken, reagerar nämligen med vissa antioxidanter och upphäver därmed den nyttiga effekten.


4. Frossa i regnbågens färger

Välj grönsaker efter regnbågens färger och sträva efter att äta fem olika färger av olika typer av grönsaker till varje måltid. Även här gäller ju mörkare desto bättre.


5. Späcka med fet fisk

Lax, makrill, tonfisk, sardiner och strömming är rika på omega-3 fettsyrorna EPA och DHA som är viktiga komponenter för funktioner i hjärnan, ögat och för hjärt- och kärlhälsan.


6. Välj rätt fett

Rapsolja, olivolja, avokado, oliver, nötter och mandel är bra källor till enkelomättat fett. Fleromättat fett finns det mycket av i fet fisk, valnötter och oljor som linfröolja, rapsolja, majsolja och solrosolja. Tänk på att dessa kan bli ohälsosamma vid upphettning.


7. Ät vitt kött

Ät fisk, kyckling och kalkon i stället för rött kött och fläskkött, vilka är källor till mättat fett som anses vara ohälsosamt i för stora mängder.


8. Bulla upp med fullkorn och fibrer

Reglera blodsocker och insulin genom att äta långsamma kolhydrater och välja fullkornsvarianter av bröd, pasta, ris, nudlar, bulgur och couscous.


9. Dra ner på kalorierna

Enligt en studie visar att hjärtat hos en magrare människa som lever kalorirestriktivt är 10 till 15 år yngre än hos en normalätande. 


10. Komplettera med kosttillskott

Tillskott kan förebygga och minska risken för olika sjukdomar, bland annat genom ett förbättrat immunförsvar. Med dagens försurade och urlakade natur kan det vara svårt att enbart genom kosten få i sig allt man behöver för ett toppresterande jag.


Glöm inte att...

För mycket alkohol, mättat fett, transfett, snabba kolhydrater, socker, rött kött och fläskkött kan göra dig fet, trött och gammal i förtid.

Reglera därför ditt intag av onyttigheter som den mesta färdigmaten, pizza, hamburgare, sötsaker, fikabröd och snacks så ökar du chanserna till ett långt och lyckligt liv! 


Lite kul (och kanske onödig) fakta:
-
Använd tandtråd - gör dig 6,4 år yngre.
- Ät frukost - gör dig 1,1 år yngre
- Ha mer sex - gör dig 1.6 år yngre
- Lär så länge du lever - gör dig 2,5 år yngre
- Ät fettsnålt - gör dig 6 år yngre
- Motionera regelbundet - kan göra dig 9 år yngre
- Sänk din kolesterolhalt - gör dig 3.7 år yngre
- Sluta röka - du återvinner 7 av de 8 år du förlorar som rökare.

Källa: e-health.se


Nuxe - Creme Fraiche


Produkt: Crème Fraîche (från Nuxe)

En 24-timmarscrème som fungerar både som fuktgivande och skyddande dagcrème under makeup och som närande nattcrème. Som alla Nuxes produkter är den helt fri från animaliska ingredienser, mineraloljor och färgämnen.

Kommentar: Detta är en favorit! Just nu är jag inne på min femte burk. Har väldigt torr hud och denna ansiktskräm ger min hy all den fukt den behöver. Dessutom innehåller krämen även massor av naturliga ingredienser (såsom Grönt te, Kokosnöt, Mandel, Ärter, Aloe Vera, Jojoba) och eteriska oljor samt är helt fri från mineralolja. Den känns fräsch, både i konsistensen och på hyn. Doften har jag inte heller något att klaga på. Visst luktar den inte som en sommaräng, men doften är så pass diskret att man knappt lägger märke till den. Den sjunker in i hyn snabbt och man slipper känslan av en hinna. Efter regelbunden användning får hyn en annan lyster och mer liv dessutom har antalet finnar reducerats. Burken räcker runt 5-6 månader, vilket gör den otroligt prisvärd. Rekommenderas.

Betyg: 5 av 5

Pris: 320 kr

Dermosil - BodyGreen Hudcrème



Produkt: BodyGreen Hudcrème (från Dermosil)

BodyGreen Vindruva & Kiwi Hudcrème är en mjukgörande och återfuktande crème med lätt solskyddande egenskaper. Den kan användas som vanlig fuktighetscrème för kroppen. Som en bonus ger den dig också skydd för korta stunder i solen. Hudcrèmen är riklig och tjock och fungerar som en fuktbomb för huden.

Kommentar: Cremen absorberas väldigt långsamt, så man måste massera länge för att cremen ska tränga igenom huden. Men trots nackdelen är denna hudcreme den bästa jag har testat! Min hy känns otroligt mjuk dagen efter (jag kan nästan säga som en babyrumpa) och en stor bonus för solskyddet! Innehåller inte heller minrealolja och är otroligt billig med tanke på att den håller väldigt länge. Längre än andra hudcremer jag har testat. Luktar inget speciellt och konsistensen är dessutom tjockare än vanliga hudcremer (något tjockare än bodybutter från Bodyshop) något som jag uppskattar. Betyget dras dock ned pga den långa absorberingstiden.

Betyg: 4+ av 5

Pris: 82 kr

Att gå i höga klackar



Det finns såå många som går i höga klackar, men inte vet hur de ska gå! Hur snygga skor du än har, har du en ful gångstil, ser det hur tokigt som helst. Så i videon ovanför ges några tips på vad man ska tänka på innan man sätter på sig dessa höga skor.

Powerwalk


Powerwalk är perfekt för dig som tycker att vanliga promenader ger dig för lite, men som inte tycker om att jogga eller springa. Vill du minska risken för belastningsskador, men samtidigt förbättra din kondition så är powerwalk den perfekta motionen.


Powerwalk är en modern term för mycket rask promenad. Powerwalk innebär att man går så snabbt man orkar, utan att springa. Fördelen gentemot löpning är att man inte belastar knän och fötter lika mycket vid powerwalk. Snabba promenader är dessutom det mest effektiva sättet att förbränna kroppsfett. Eftersom det är en s k lågeffektiv träning orkar man hålla på längre tid och på så sätt ökar fettförbränningen. Kroppen övergår från att förbränna snabb energi i form av kolhydrater till att även förbränna fett, vilket är mer långsam energi.

  Efter träningspasset är det viktigt att man stretchar. Vid powerwalk är det speciellt viktigt att stretcha höftböjarmusklerna samt lårets och vadernas baksida, eftersom du belastar dessa muskler extra mycket.


Så slipar du tekniken


- Använd alltid armarna när du går, då aktiverar du fler muskler. Håll dem i 90 grader och jobba med dem i en framåt-bakåt-rörelse. Då ökar du drivet i höften och det tar ordentligt i midjan!

- Sätt i hälen först och rulla steget över hela foten.

- Sätt fötterna i linje när du går, som om du går på ett snöre. Drivet ska sitta i höfterna så att du gör ett ordentligt arbete framåt-bakåt, inte i sidled. Då blir träningen riktigt effektiv.

- Gå gärna före frukost, då är fettförbränningen som störst.

- Försök promenera varje dag i cirka 45 minuter för bästa resultat.

- Gå så fort så att du blir svettig. Du förbättrar både blodcirkulation och kondition.


Egna erfarenheter: Att gå snabba promenader varje dag, istället för att springa några gånger i veckan, ger mycket fastare rumpa och lår redan efter en vecka. Att kliva upp extra tidigt för en promenad ger bara mer energi, än att ligga kvar i sängen någon timme extra och skippa promenaden!


Frosseri


Hela helgen har jag varit så ohälsosam som möjligt. Vi ska inte tala om all den mat jag stoppade i mig i midsommar och den mat som jag just nu tuggar i mig efter den långa resan hem. Men fy sjutton vad kul jag hade! Så någon gång måste man väl njuta av livet och frossa i all god mat som serveras. Dessutom har man knappt sovit under helgen, men det tar man sen igen nästa vecka. Då blir det att sova ut och träna så svetten lackar!

Nej nu ska jag lägga mig i soffan och läsa tidningarna som väntat på mig hela veckan. I högen har vi bland annat franska ELLE och franska Vogue (special leverans till mig från gullet) så jag har massor att göra!

Ögonpåsar och mörka ringar


Många klagar på att de har ögonpåsar och visst kan det vara jobbigt och inte direkt attraktivt. Som tur lider jag inte av ögonpåsar (och det kanske jag har mina gener att tacka för). Hursomhekst finns det mängder av olika sätt att reducera dessa otrevligheter.


- Använd ögonkräm regelbundet morgon och kväll. Det tar bort påsar under ögonen och motverkar fina linjer. Rekommenderar själv Ole Henriksen Fresh Start Eye Cream
- En kylmask kan du ha liggande i kylen och använda vid behov. Den svalkar och dämpar svullnad under ögonen.
- Kyl ned en metallsked med kallt vatten och lägg den på påsarna i minst 60 sekunder.
- Fukta en tepåse i kalltvatten och lägg den under ögonen i 10 minuter.
- Ät mindre salt. Salt förvarar vatten under ögonen.
- Lägg två kuddar under din nacke, då mindre vatten samlas under ögonen.
- Lägg potatis skivor under ögonen. Potatis innehåller kalium som motverkar mörka ringar under ögonen.
- Sen finns de klassiska gurkskivorna, dessa ska också vara kalla (helst från kylskåpet) och användas i 10 minuter
- Vill du har bort mörka ringar är det framför allt en concealer (täckstift) du ska använda. Den döljer mörka ringar, men ger endast ett temporärt resultat. Tricket för att få det att inte synas är att välja en concealer så nära din egen hudton som möjligt och inte ta för mycket!

Lykke Li - Everybody but me



När vi ändå är i farten, tipsar jag också om denna låt. Också Lykke Li's. Men just nu är det bara hennes röst som spelas i min ipod.

Lykke Li - Dance Dance Dance



Efter att ha lyssnat igenom hela Lykke Li's senaste album Youth Novels, tycker jag att denna är en av de bästa.

Uppdatering

Jag uppdaterade bloggen. Jag vet att headern kanske är något missvisande. Man skulle kunna tro att detta är blogg om en mamma och hennes barn - teckningarna är barnets. Men jag kände för något somrigare och var trött på den gamla, så jag struntar i det.

Hursomhelst så lyckas blogg.se eller kanske publishme som det nu heter göra alla bilder jag laddar upp mörkare än vanligt. Så jävla irriterande. Hela grejen att flytta över hela blogg.se till publishme är en miss! Stor jävla miss! Allting går dubbelt så långsamt nu och inget fungerar. Blä.

Det vackraste


...hos en kille må nog vara leendet. Det finns inget annat än ett charmigt leende som får mig att smälta som smör i solsken. Underbart!

RSS 2.0