De vanligaste träningsmyterna del 7 (av 9)

Therese Alvén, som har jobbat med träning i 12 år och skriver träningsbloggen Spark i baken, berättar om det ligger någon sanning i de vanligaste tränings- och kostmyterna.

Myt 6: Sötsug
"Sötsaker på helgen förstör träningen" 

Falskt

Många som satsar hårt på sin träning och som lägger ner mycket kraft och energi på att leva ett hälsosamt liv tänker även på att äta nyttig kost. Maten är viktig för oss, och särskilt när man tränar är man i behov av bra mat för att orka med alla aktiviteter. Men man ska inte gå till överdrift. Att äta FÖR nyttigt och FÖR strikt är inte bra för de flesta av oss. Och att lägga för mycket fokus på kosten, börja räkna kalorier etcetera leder lätt till ätstörningar och ett tvångsmässigt beteende runt maten.

Därför vill jag avråda till detta. Istället tycker jag att man ska äta vanlig mat. Inte utesluta fett. Inte utesluta kolhydrater. Inte äta pulverdieter. Man ska kunna äta allt (med hänsyn till allergier och så vidare) men i olika mängd. All mat är onyttig om man äter för mycket av den.

På vardagar är det bra att försöka äta nyttigt. Se till att det är grönsaker till varje måltid, ät ordentliga mellanmål om du tränar och lever ett aktivt liv och ät så att du är mätt men inte övermätt. Jag brukar försöka tänka att vardag ska vara vardag och helg ska vara helg. Med det menar jag att på helgen är det okej med efterrätter, snacks i soffan och kanske en fet sås. På vardagen kan man välja nyttigare alternativ men ändå äta normal mat. Jag får en del frågor från oroliga som undrar om det är okej att äta sötsaker och mer ”onyttigt” på helgerna. De är rädda för att detta ska rasera det de har byggt upp under veckan och göra att de inte får något resultat av träningen.

Om man inte har mycket speciella skäl, exempelvis att man ska tävla i fitness inom några veckor så tror jag att det finns positiva konsekvenser av att äta det man är sugen på under helgen. Du tillfredsställer ditt sug och kan således leva nyttigare resten av veckan. Om du däremot bara fortsätter att vara sugen finns risken att du tillslut överäter det du vill ha. Dessutom så är det socialt och trevligt att kunna äta en nybakt kanelbulle eller en påse godis utan att få ångest om man är sugen. Och du kommer inte att öka en massa i vikt bara för att du äter mer en eller två dagar i veckan eller få sämre träningsresultat. Jag tror snarare att de blir bättre. Du får mer energi och du kan fokusera mer när du håller på om du även tar ledigt ibland.

Jag menar nu inte att man ska trycka i sig allt man kommer åt bara för att det är helg. Men ett hälsosamt liv enligt mig innehåller både träning och vila och nyttigt och onyttigt. Då mår vi som bäst i kropp och själ. 

Källa: Therese Alvén

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0