De vanligaste träningsmyterna del 4 (av 9)

Therese Alvén, som har jobbat med träning i 12 år och skriver träningsbloggen Spark i baken, berättar om det ligger någon sanning i de vanligaste tränings- och kostmyterna.

Myt 4: Fettförbränning
"Jag måste träna minst 20 minuter innan fettförbränningen sätter igång"

Jag hör till dem som när jag var yngre trodde att jag var tvungen att träna minst 20 minuter innan fettförbränningen skulle sätta igång. Vid 20 minuters konditionsträning skulle det finnas en magisk gräns där började kroppen bränna fett. Så fel jag hade. Tur att jag vet bättre idag

Kroppen bränner fett hela tiden, både när du vilar och när du tränar, och den där magiska gränsen existerar inte. Däremot så bränner du såklart mer när du tränar, både kolhydrater och fett. Att hålla på under lång tid främjar konditionen om du tränar så att du blir svettig och flåsig. Sedan är det bästa att varva intervaller (där du går upp och ner i puls och ansträngning) och distansträning (där du håller en mer jämn puls) för att få bäst effekt av träningen.

Sedan tycker jag personligen att man inte ska lägga så stort fokus på att tänka på fettförbränningen konstant. Träna för att det är kul, då kommer även träningen bli effektiv och ge resultat. Om du bara tränar för att bränna fett och samtidigt tycker att det är urtrist så kommer du snart att sluta. Leta därför tills du hittar den träningsform som du älskar. Och ge det gärna mer än ett försök. Ibland behöver man komma över en mental spärr innan man faktiskt inser att det är roligt att träna. För det är det!

Källa: Therese Alvén


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0