Nu tar den här bloggen en paus

Förut var bloggen ett roligt tidsfördriv, men nu bara en jobbig påminelse om att jag måste uppdatera. Det var inte ens meningen att jag skulle försöka bli någon av de större bloggarna. Nej, utan den här bloggen kan ses som ett arkiv där jag sparar alla intressanta artiklar och tips jag finner i tidningar, bland vänner och självklart här på Internet. Idag hinner jag knappt skriva någonting. Så nu tar jag en stor paus för bloggen. Vet inte ens när jag återkommer, eller om jag ens gör det. Men ni som läser kan jag önska en god fortsättning på hösten. Tack för mig.


Modellers skönhetstips: Krista


Krista använder H'Suan Wen Hua från LUSH som gör skadat och torrt hår, friskt och glansigt igen.

Hösten 2008


Så här ska min höst se ut! Jag är väldigt mycket för neutrala jordtoner såsom beige, mullvad och cremevitt. Men ibland är det kul att spexa till det med andra färger och då satsar jag gärna på gul och blå (tänker någon på svenska flaggan?), men också grönt och cerise. Så denna kombo passar utmärkt för mig! Allt kommer från H&M.

Inspiration, någon?

Låt oss fokusera på något annat än skönhet. Ibland blir till och med jag lite less. Kul med variation också. Bloggvärlden är som sagt full av inspiration, alltifrån alla dessa "dagens outfit" till paparazzi bilder på folk på stan. Jag har några favoriter som jag brukar kika in, för att få just inspiration. Kolla själv och låt dig inspireras.

The Cobrasnake
Facehunter
Fashion Toast
Garance Doré
Le Blog de Betty
Stockholmstreetstyle
The Sartorialist (blogspot)
The Sartorialist (style.com)
Stylesightings 

Leighton Meester Cateye Makeup

 
Ingen har väl missat Leighton Meester aka Blair Waldorf som är känd för Gossipgirl. Hon är en naturlig skönhet. Men det jag mest har fastnat för, är hennes makeup som hon bar på ett vimmel för några månader sedan. Kan det bli så mycket bättre än så? Videon ovanför visar hur man gör likadan makeup.

David Gray - This Years Love


Chaque jour je t'aime d'avantage. Au'jourdhui plus que hier
et biens moins que demain.

Effektiv intervallträning

Halvera tiden på dina träningspass och få ut dubbel effekt. Låter det för bra för att vara sant? Med denna smarta intervallträning kommer du i form på nolltid.

  

Trist, tidskrävande träning är nu ett minne blott. Med intensiva intervallpass så räcker det med en halvtimmes träningspass, minst tre gånger i veckan. Med denna metod tränar du alltså mindre men får bättre effekt. Det är visserligen tuffare - men din fettförbränning kommer att tacka dig. Det handlar alltså inte om att enbart skära ner på antalet träningsminuter. Det vore för bra för att vara sant. Det du måste göra är att träna högintensivt och utmana kroppen med tuffa intervaller. Att träna utan att bli andfådd, titta i skyltfönster eller att småprata med väninnan under tiden är otänkbart. Det ska vara jobbigt, ansträngande och man ska bli rosenröd om kinderna.

  Men vad är då intervallträning? Man tränar i olika intervaller och i olika tempon. Det gäller att alternera långsammare tempo i träningen med snabba spurter eller intensivare perioder. Intervaller funkar på alla nivåer och är roligare än att köra på i samma tempo under hela passet. Intervallträning är perfekt både för nybörjare och för elittränande. Kort sagt tillåter intervaller dig att träna hårdare eftersom det är lättare att ta i under korta perioder än att köra stadigt tempo under hela passet.

  Att endast träna i en halvtimme kan kännas kort men egentligen räcker det. Intervaller höjer efterförbränningen eftersom kroppen inte kan lägga sig på en stadig nivå. Att pendla i fart och intensitet ruskar ämnesomsättningen rejält - vilket i sin tur leder till en högre syreskuld efter träningen, något som kostar kalorier för kroppen. Du bränner alltså mer energi i timmar efter intervallträningen. När man däremot tränar i en hel timme så portionerar man ut energin för att klara hela passet. Det betyder att man bränner färre kalorier totalt.

  Men oroa dig inte för att passen är för korta. Det är kvalitet som räknas, inte kvantitet.


Få ut maximal effekt

1. Släpp handtagen på trappmaskinen eller löpbandet.

2. Lämna tidningen eller boken hemma när du tränar på löpbandet. Du läser ju knappast en tidning då du styrketränar eller går på gympass så varför göra det under konditionsträningen.

3. Stäng av teven när du tränar. Koncentrera dig på det du gör.

4. Öka lutningen eller motståndet på din konditionsmaskin.


Intervallprogram för alla

Nybörjare: 30 sekunder jogging och 1 minuts promenadtempo. Upprepa tio till trettio gånger. Träna detta tre gånger i veckan.

Medelnivå: Spring snabbt i en minut och jogga i 30 sekunder. Upprepa femton gånger.

Hög nivå: Spurta allt vad du kan tjugo sekunder. Gå lika lång tid. Upprepa tjugo gånger.


Oavsett vilken nivå du tränar på så bör varje pass börja med fem minuters stegrande uppvärmning och avslutas med fem minuters nedvarvning. Det motverkar stela muskler och träningsverk.


Raka och vaxa rätt

Att antingen raka eller vaxa benen behövs inga instruktioner till. Alla känner väl till hur det ska gå. Men det finns en hel del tips man kan ta vara på. Och ja vem vill inte ha silkeslena ben året runt? Trots att sommarhalvåret gått.

  

Raka rätt

- Rakningen går smidigare om stråna är fuktade med vatten. Men stå inte för länge i duschen innan du plockar fram hyveln. Efter en kvart i vatten börjar huden svullna och skrynkla ihop sig, vilket gör att hyveln inte kommer så nära hårstråna som man skulle önska.

- Du kan också använda mjukgörande olja före rakningen. Oljan öppnar upp porerna och ser till att du får med så mycket av stråna som möjligt.

- Med en riktigt bra hyvel spelar det ingen roll åt vilket håll du rakar, utom under armarna. Där ska du alltid jobba uppifrån och ner. Pressa int rakbladet mot huden, utan var lätt på handen så glider bladet smidigare och tar stråna med sig. Avsluta rakningen med en bra fuktcrème.

- Testa dig fram med olika rakhyvlar och kolla vilka som passar dig bäst. Kanske till och med testa pojkvännens hyvel. Det visade sig faktiskt att männens hyvlar är mycket bättre än flickornas. Varför? Ja, det har jag inget bra svar på.


Vaxa rätt

- Vaxar du benen regelbundet kanske du har märkt att det gör lite mer ont vissa gånger. Det kan bero på att kroppen samlar på sig vatten veckan före och under mens, vilket gör att huden blir känsligare. Hormonförändringarna kan också påverka din smärttröskel, därför är det bra att vänta med vaxningen till veckan efter mens.

- Tänk också på att inte vaxa precis innan du ska på semester. Huden behöver ett par dagar på sig för att bli helt återhämtad.


Användbara produkter

The Art of Shaving - Pre Shave Oil Rose: gör håret mjukt och förbereder hårstråna på rakning. Innehåller extrakt av destillerade rosblad som verkar mjukgörande. En blandning av eteriska oljor öppnar porerna och olivolja ger huden en smidig yta inför rakningen. Förebygger också inåtväxta hårstrån och irritation och passar utmärkt för känslig hud.

Dermalogica - Professional Shave: organiskt silikon och eteriska oljor bildar en mikrotunn hinna mellan rakbladet och huden. Man uppnår en optimal hudnära rakning utan skärsår eller rodnad. Kamfer verkar antiseptiskt och kylande vilket minimerar risken för irritationer.


Jessica Alba's page

Bild: Stina-lee Berg

Jessicas page är nog det snyggaste jag sett! Skulle jag överväga att klippa håret kort igen (lovar att det inte kommer hända på ett bra tag) då skulle jag ta med den här bilden till frisören. Men hennes lugg tar jag gärna inspiration ifrån.

BB Brunes - Dis moi

Jag älskar fransk pop!

RSS 2.0